źródła biotyny

 Wstajesz rano, patrzysz w lustro a tam… skóra jakaś taka bura, bez wyrazu, miejscami widać przebarwienia. Muskasz włosy, na ręce garść kłaczków. Przyjemnie prawda?!…. No, może Twój scenariusz nie jest taki straszny, ale zawsze można coś poprawić bez użycia wypełniaczy i sztucznych bzdetów.

Mowa o biotynie. Biotyna, co to takiego?

Biotyna inaczej witamina H bądź B7, jest organicznym związkiem chemicznym należącym do grupy witamin rozpuszczalnych w wodzie. Właściwości biotyny są dosyć ważne dla zdrowia i urody. Przydatna szczególnie cukrzykom ponieważ uczestniczy w przemianie materii, w tym glukozy i reguluje jej poziom we krwi. Dzięki niej, organizm prawidłowo wchłaniania witaminę C. Biotyna wpływa na wzrost i rozwój organizmu, dlatego jest istotna w diecie ciężarnych. Wspomaga funkcję tarczycy, przemianę dwutlenku węgla, razem z witaminą K bierze udział w syntezie protrombiny. Biotyna nazywana jest też witaminą piękna ponieważ pobudza wzrost włosów, chroni płytkę paznokci oraz likwiduje łojotok skóry.

Spośród innych witamin Biotyna jest szczególna ponieważ występuje nie tylko w roślinności, produkuje ją również Twoja flora bakteryjna. Zaburzenia w produkcji witaminy H mogą, więc powstać bo antybiotyko-terapii. Na odbudowę flory bakteryjnej żołądka jest tylko jedna rada, wcinaj kapustę kiszoną, ogórki kiszone i probiotyki. Innej opcji nie ma.

biotyna w jedzeniu

Coś ostatnio źle wyglądasz! – czyli niedobór biotyny

No tak najbardziej znienawidzone przez kobiety, wypadanie włosów. Żadna z nas tego nie chcę, dlatego warto brać niedobór biotyny za możliwą przyczynę wypadania włosów. Największe ryzyko pojawienia się niedoboru istnieje po ciąży, długotrwałej antybiotykoterapi, z powodu podeszłego wieku, zaburzeń wchłaniania bądź regularnego ciężkiego wysiłku fizycznego.
Niedobór biotyny zdarza się dość rzadko ponieważ jest ona naturalnie wytwarzana przez nasz organizm a w mniejszej części dostarczana w diecie. Jeśli, jednak wystąpi, niesie za sobą nieprzyjemne objawy. Między innymi przebarwienia, atopie, zapalenia skóry, zapalenie spojówek, drętwienie kończyn, bóle mięśni, wysoki cholesterol, problemy z jelitami również objawy depresji. Witamina jest więc ważna, dla dobrej kondycji ciała i duszy.
Niedobór biotyny to nic fajnego. Prawidłowy wskaźnik biotyny w organizmie to weselszy i szczęśliwszy człowiek.

Nadmiar biotyny

Według badań naukowych nadmiar biotyny nie niesie za sobą niepożądanych skutków, w związku z tym suplementacja nie zaszkodzi, a może pomóc. Na przyswajanie biotyny wpływa przetworzona żywność, alkohol oraz awidyna znajdująca się w nieugotowanym białku jajka co jest raczej nie możliwe chyba, że codziennie objadasz się koglem- moglem?!..

Biotyna, gdzie występuje?

Jak widzisz biotyna w Twojej diecie to super sprawa. Możesz ją znaleźć w żółtku, krabach, orzechach włoskich i ziemnych, soi, soczewicy, wątrobie, migdałach, mące sojowej, sardynkach, szpinaku, pomidorach, grzybach, ryżu i marchewce.
Oczywiście alternatywą dla naturalnych źródeł biotyny są leki lub suplementy z jej zawartością. Zazwyczaj producenci zalecają przyjmowanie biotyny przez minimum 3 miesiące. Trochę przyjrzałam się opiniom w internecie i muszę powiedzieć, że zazwyczaj panie są zadowolone z efektów, które pojawiają się po ok. 2 miesiącach stosowania.